06 454 561 48 info@ajsadvies.nl

Lokaal gevonden worden 4 tips

Lokaal gevonden worden, hoe belangrijk is dat nou?

64% van de lokale klanten gebruikt de zoekmachine of directory’s om lokale bedrijven te vinden. 50% van de lokale mobiele zoekers zijn op zoek naar bedrijfsinformatie zoals een adres of telefoonnummer. En maar liefst 78% van de mobiele lokale zoekopdrachten leid tot een off-line aankoop. Lokaal gevonden worden is dus belangrijk om klanten naar je winkel of bedrijf te krijgen.

Veel ondernemers laten hier kansen liggen. En het is vaak niet eens zo moeilijk om lokaal goed gevonden te worden. Dit komt omdat de meeste ondernemers nog niet met lokale SEO bezig zijn. Hier liggen dus kansen voor jou.

Waar liggen de kansen

Advertenties
Als je eens goed naar de pagina met zoekresultaten kijkt zie je dat de eerste plekken gereserveerd zijn voor advertenties. Adverteren bij zoekmachines is nog steeds winstgevend.

Directory’s
Als tweede zie je steeds vaker vermeldingen van directory’s verschijnen. Directory’s zijn sites als telefoongids.nl, booking.com, werkspot.nl of openingstijden.nl.

Local 3 pack
Als derde blok zie je de Google Maps vermeldingen. Deze worden ook wel “local 3 pack” genoemd. Hierin staan 3 bedrijven met daarbij een link naar de website en een routebeschrijving via maps. Op mobiel heb je de mogelijkheid om direct met een bedrijf te bellen. Naast die gegevens krijg je extra informatie over openingstijden, adres en eventueel beoordelingen.

Organische resultaten
Pas na deze 3 blokken komen de organische zoekresultaten van Google. De gratis vermeldingen.

In de volgende stappen zal ik je uitleggen wat je moet doen om lokaal beter gevonden te worden.

3 stappen om beter lokaal gevonden te worden

Stap 1

Google Mijn Bedrijf Pagina (GMB)
Zorg dat je een goede Google Mijn Bedrijf pagina hebt. Zorg dat alle gegevens correct zijn vermeld en dat je foto’s en informatie over je bedrijf geeft.

Google genereert vaak Mijn Bedrijf pagina’s door vermeldingen in directory’s. Kijk dus eerst even of er niet al een vermelding is aangemaakt. Als er al een pagina is dan kun je die claimen via de link “ben je eigenaar van dit bedrijf”. Is er nog geen vermelding dan kun je via business.google.com een pagina aanmaken.

Stap 2

Directory’s
Vermeldingen in directory’s. Omdat deze steeds vaker weergegeven worden en omdat Google kijkt naar vermeldingen in directory’s is het belangrijk om bij de belangrijkste directory’s goed vermeld te worden.

Welke directory’s dan?
Kijk goed naar de directrory’s die Google bij zoekopdrachten voor jouw bedrijf vermeld. Meld je ook bij die directory’s aan. Daarnaast zijn directory’s voor jouw specifieke branche interessant. Meld je niet lukraak overal aan want niet iedere directory is goed. Ga zeker niet in zee met mensen die je 100 of meer vermeldingen beloven voor een laag bedrag. Dit zijn vaak directory’s die je bedrijf meer schade aandoen dan goed.

Let op!
Vul bij iedere directory dezelfde bedrijfsgegevens in.

Stap 3

Website optimalisatie
Optimaliseer je website voor lokale zoekopdrachten (lokale SEO). Lokaal gevonden worden, begint bij duidelijk maken in welke regio je werkzaam bent. Schrijf blog artikelen met een lokale insteek. Denk hierbij aan wat je doet voor je omgeving en hoe je een bijdrage levert aan de omgeving.

Lokale klanten lezen graag over lokale projecten of diensten. Zeker als ze op zoek zijn naar een lokaal bedrijf voor een opdracht of aankoop.

Stap 4

Film
Een laatste troef is film. Maak een bedrijfsfilm of uitleg video. Je hoeft niet eens zelf fysiek in beeld te zijn. Je zou bijvoorbeeld ook gebruik kunnen maken van een geanimeerde video. Plaats deze op YouTube met de juiste titel en zoekwoorden in de tekst.

Hoog in de zoekresultaten
Google plaatst steeds vaker films van YouTube bij de zoekresultaten. Deze films trekken door hun afbeelding de aandacht. Veel zoekers klikken door om te zien wat je te bieden hebt. Door vermelding van je website bij de video kunnen mensen doorklikken naar je website.

Zelf doen of uitbesteden

De meeste stappen uit dit blog kun je zelf uitvoeren. Heb je die tijd niet of besteed je die liever aan het runnen van je business dan kun je het uitbesteden. We hebben verschillende pakketten waaruit je kunt kiezen. De meest volledige oplossing zonder adverteren kost slechts € 297,- per maand. Een schijntje tov de klanten die je er voor kunt ontvangen.